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Nérylis
Nérylis
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Résolu Largeur fenêtre de choix

le Jeu 13 Aoû 2015 - 20:16
Coucou,

Je rencontre un problème dans ma démo test que je n'arrive pas à reproduire sur un projet vierge. Je viens donc demander un patch pour corriger un petit souci.

J'utilise plusieurs scripts pour mes choix :
- un pour proposer plus de 4 choix,
- un pour proposer des options parmi les choix,
- un correctif pour avoir un menu défilant lorsque la fenêtre sort de l'écran.

Le souci que je rencontre, c'est que la fenêtre ne s'adapte pas toujours par rapport à la réponse la plus longue, si bien que parfois, elle reste standard et certains textes sont coupés. Serait-il possible d'avoir un bout de script pour que la fenêtre soit toujours adaptée par rapport à la longueur du texte le plus long ?

Pour info, voici les 3 scripts en question.

Le premier :
Code:
=begin
#==============================================================================
 Title Large Choices
 Author: Hime
 Date: Nov 18, 2013
------------------------------------------------------------------------------
 ** Change log
 Nov 18, 2013
   - updated to preserve the event page's original list
 Apr 10, 2013
   - added option to disable automatic show combining
 Mar 26, 2013
   - fixed bug where cancel choice was not properly updated
 Jan 12, 2013
   - fixed bug where the first set of nested options were numbered incorrectly
 Dec 7, 2012
   - implemented proper branch canceling
 Dec 6, 2012
   - Initial release
------------------------------------------------------------------------------  
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------------------------------------------------------------------------------
 ** Description
 
 This script combines groups of "show choice" options together as one large
 command. This allows you to create more than 4 choices by simply creating
 several "show choice" commands.
------------------------------------------------------------------------------
 ** Installation
 
 Place this script below Materials and above Main
 
------------------------------------------------------------------------------
 ** Usage
 
 Add a show choice command.
 If you want more choices, add another one, and fill it out as usual.
 
 Note that you should only specify one cancel choice (if you specify more than
 one, then the last one is taken).
 
 For "branch" canceling, note that *all* cancel branches are executed.
 You should only have a cancel branch on the last set of choices
 
 You can disable automatic choice combining by enabling the "Manual Combine"
 option, which will require you to make this script call before the first
 show choice command
 
    combine_choices
    
 In order to combine choices together
#==============================================================================
=end
$imported = {} if $imported.nil?
$imported["TH_LargeChoices"] = true
#==============================================================================
# ** Configuration
#==============================================================================
module TH
  module Large_Choices
    
    # Turning this option on will require you to manually specify that
    # a sequence of Show Choice options should be combined
    Manual_Combine = false
    
#==============================================================================
# ** Rest of the script
#==============================================================================    
    Code_Filter = [402, 403, 404]
    Regex = /<large choices>/i
  end
end

class Game_Temp
  
  # temp solution to get this working
  attr_accessor :branch_choice
  
  def branch_choice
    @branch_choice || 5
  end
end

class Game_Interpreter
  
  #-----------------------------------------------------------------------------
  # Clean up
  #-----------------------------------------------------------------------------
  alias :th_large_choices_clear :clear
  def clear
    th_large_choices_clear
    @first_choice_cmd = nil
    @choice_search = 0
    @combine_choices = false
  end
  
  #-----------------------------------------------------------------------------
  # Prepare for more choices
  #-----------------------------------------------------------------------------
  alias :th_large_choices_setup_choices :setup_choices
  def setup_choices(params)
    
    # Make a copy of our list so we don't modify the original
    @list = Marshal.load(Marshal.dump(@list))
    
    # start with our original choices
    th_large_choices_setup_choices(params)
    
    return if TH::Large_Choices::Manual_Combine && !@combine_choices
    
    # store our "first" choice in the sequence
    @first_choice_cmd = @list[@index]
    
    # reset branch choice
    $game_temp.branch_choice = @first_choice_cmd.parameters[1]
    
    # Start searching for more choices
    @num_choices = $game_message.choices.size
    @choice_search = @index + 1
    search_more_choices
  end
  
  def combine_choices
    @combine_choices = true
  end
  
  #-----------------------------------------------------------------------------
  # New. Check whether the next command (after all branches) is another choice
  # command. If so, merge it with the first choice command.
  #-----------------------------------------------------------------------------
  def search_more_choices
    skip_choice_branches
    next_cmd = @list[@choice_search]
    
    # Next command isn't a "show choice" so we're done
    return if next_cmd.code != 102
    
    @choice_search += 1
    # Otherwise, push the choices into the first choice command to merge
    # the commands.
    @first_choice_cmd.parameters[0].concat(next_cmd.parameters[0])
    
    # Update all cases to reflect merged choices
    update_show_choices(next_cmd.parameters)
    update_cancel_choice(next_cmd.parameters)
    update_choice_numbers
    
    # delete the command to effectively merge the branches
    @list.delete(next_cmd)
    
    # Now search for more
    search_more_choices
  end

  #-----------------------------------------------------------------------------
  # New. Update the options for the first "show choice" command
  #-----------------------------------------------------------------------------
  def update_show_choices(params)
    params[0].each {|s| $game_message.choices.push(s) }
  end
  
  #-----------------------------------------------------------------------------
  # New. If cancel specified, update it to reflect merged choice numbers
  # The last one is taken if multiple cancel choices are specified
  #-----------------------------------------------------------------------------
  def update_cancel_choice(params)
    
    # disallow, just ignore
    return if params[1] == 0    
    
    # branch on cancel
    return update_branch_choice if params[1] == 5
    
    # num_choices is not one-based
    cancel_choice = params[1] + (@num_choices)
    # update cancel choice, as well as the first choice command
    $game_message.choice_cancel_type = cancel_choice
    @first_choice_cmd.parameters[1] = cancel_choice
  end
  
  #-----------------------------------------------------------------------------
  # New. Set the initial choice command to "branch cancel"
  #-----------------------------------------------------------------------------
  def update_branch_choice
    branch_choice = $game_message.choices.size + 1
    $game_message.choice_cancel_type = branch_choice
    $game_temp.branch_choice = branch_choice
    @first_choice_cmd.parameters[1] = branch_choice
  end
  
  def command_403
    command_skip if @branch[@indent] != $game_temp.branch_choice - 1
  end
  
  #-----------------------------------------------------------------------------
  # New. For each branch, update it to reflect the merged choice numbers.
  #-----------------------------------------------------------------------------
  def update_choice_numbers
    
    # Begin searching immediately after cmd 102 (show choice)
    i = @choice_search
    
    # Rough search for "When" commands. The search must skip nested commands
    while TH::Large_Choices::Code_Filter.include?(@list[i].code) || @list[i].indent != @indent
      if @list[i].code == 402 && @list[i].indent == @indent
        @list[i].parameters[0] = @num_choices
        @num_choices += 1
      end
      i += 1
    end
  end
  
  #-----------------------------------------------------------------------------
  # New. Returns the next command after our choice branches
  #-----------------------------------------------------------------------------
  def skip_choice_branches
    # start search at the next command
    # skip all choice branch-related commands and any branches
    while TH::Large_Choices::Code_Filter.include?(@list[@choice_search].code) || @list[@choice_search].indent != @indent
      @choice_search += 1
    end
    return @choice_search
  end
end

Le deuxième :
Code:
=begin
#==============================================================================
 Title: Choice Options
 Author: Hime
 Date: Jan 2, 2015
------------------------------------------------------------------------------
 ** Change log
 Jan 2, 2015
   - fixed bug where choice window doesn't reflect choice size
 Nov 29, 2014
   - removed choice scrolling and visible choice limits
 Jul 6, 2014
   - fixed bug where disabling choices will produce incorrect cancel branching
 Jul 5, 2014
   - fixed bug where cancel branch was not included in the choices
 Nov 17, 2013
   - choice formulas are now evaluated in the interpreter (rather than
     Game_Message)
 Oct 18, 2013
   - added "disable_color" option
 Jun 9, 2013
   - bug fix: last choice was not colored correctly
 Apr 10, 2013
   - new lines automatically removed for "text" option
 Apr 9, 2013
   - added "text" choice option
 Mar 8, 2013
   - fixed a copy-by-reference issue
 Mar 6, 2013
   - hidden choice fixed
   - new script interface added
 Dec 6, 2012
   - removed multiple choice implementation to be more flexible
   - implemented scrolling choices
 Dec 4, 2012
   - added support for built-in choice editor
   - initial release
------------------------------------------------------------------------------  
 ** Terms of Use
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------------------------------------------------------------------------------
 ** Description
 
 This script provides extended control over choices.
 
 You can add "choice options" to each choice for further control over how
 they should appear, when they should appear, ...
--------------------------------------------------------------------------------
 ** Installation
 
 Place this script below Materials and above Main
------------------------------------------------------------------------------
 ** Usage
 
 To add choice option, use one of the methods defined in the reference section.
 For example, if you want to hide a choice 1 if actor 1's level is less than 5,
 you would write :
  
   hide_choice(1, "$game_actors[1].level < 5")
  
 Exemples :
 
 Désactiver un choix quand l'une des conditions est vérifiée.
 
  disable_choice(3,"
  $game_variables[143] == '???' ||
  $game_variables[144] == '???'
  ")
  
 Désactiver un choix quand toutes les conditions sont vérifiées.  
  
  disable_choice(3,"
  $game_variables[143] == '???' &&
  $game_variables[144] == '???'
  ")

  
------------------------------------------------------------------------------
 ** Reference
 
 The following options are available
 
 Method: disable_choice
 Effect: disables choice if condition is met
 Usage:  Takes a string representing a boolean statement. For example,
         "$game_actors[1].level > 5" means that the condition will only be
         selectable if actor 1's level is greater than 5.
    
 Method: hide_choice
 Effect: hides choice if condition is met
 Usage:  Takes a string representing a boolean statement. For example,
         "$game_party.gold < 2000" means that the condition will not be shown
         if the party's gold is less than 2000
          
 Method: color_choice
 Effect: Very simple text color changing based on system colors
 Usage:  Takes an integer as the text color, based on the system colors.
         (eg: 2 is red by default). Check the "Window.png" file in your
         RTP folder to see the default colors
        
 Method: text_choice
 Effect: Sets the text of the choice to the custom text.
 Usage:  Takes a string that will replace whatever you place in the choice
         editor. This allows you to exceed the 50-char limit.
------------------------------------------------------------------------------
 ** Compatibility
 
 This script must be placed below Large Choices
------------------------------------------------------------------------------
 ** Credits
 Enelvon, for scrolling choices implementation
#==============================================================================
=end
$imported = {} if $imported.nil?
$imported["TH_ChoiceOptions"] = true
#==============================================================================
# ** Configuration
#==============================================================================
module Tsuki
  module Choice_Options

  end
end
#==============================================================================
# ** Rest of the script
#==============================================================================
class Game_Message
  attr_reader   :choice_map
  attr_accessor :orig_choices
  attr_accessor :choice_options
  
  alias :th_choice_options_clear :clear
  def clear
    th_choice_options_clear
    clear_choice_options
    @choice_map = []
    @orig_choices = []
  end
  
  def clear_choice_map
    
  end
  
  # Hardcode...
  def clear_choice_options
    @choice_options = {}
    @choice_options[:condition] = {}
    @choice_options[:hidden] = {}
    @choice_options[:color] = {}
    @choice_options[:text] = {}
    @choice_options[:disable_color] = {}
  end
  
  # Just hardcode. Refactor later.
  def set_choice_option(type, num, arg)
    case type
    when :condition
      @choice_options[type][num] = arg
    when :hidden
      @choice_options[type][num] = arg
    when :color
      @choice_options[type][num] = arg.to_i
    when :text
      @choice_options[type][num] = arg.gsub("\n", "")
    when :disable_color
      @choice_options[type][num] = arg.to_i
    else
      return
    end
  end
  
  def get_choice_option(type, num)
    return @choice_options[type][num]
  end
  
  def choice_hidden?(num)
    return @choice_options[:hidden][num]
  end
end

class Game_Interpreter
  
  alias :th_choice_options_setup_choices :setup_choices
  def setup_choices(params)
    # start with our original choices
    th_choice_options_setup_choices(params)
    replace_choice_texts
    setup_choice_map
  end
  
  def replace_choice_texts
    $game_message.choices.size.times do |i|
      str = $game_message.get_choice_option(:text, i+1)
      $game_message.choices[i] = str if str
    end
  end
  
  #-----------------------------------------------------------------------------
  # New. Go through hidden choices and map the indices appropriately.
  # The list of choices should only contain the list of visible choices
  # since other classes probably don't expect to have to check whether
  # a choice is hidden or not
  #-----------------------------------------------------------------------------
  def setup_choice_map
    $game_message.orig_choices = $game_message.choices.clone
    $game_message.choices.clear
    $game_message.orig_choices.each_with_index do |choice, i|
      next if choice_hidden?(i+1)
      $game_message.choices.push(choice)
      $game_message.choice_map.push(i)
    end
    
    # Add "branch" choice to the list. Remember to subtract 1 since it's always
    # the last one. The assumption here is that the branch choice is never
    # hidden...
    if $game_message.choice_cancel_type > 0
      $game_message.choice_map.push($game_message.choice_cancel_type - 1)
    end
    
    # Hack. Update choice cancel branch for the window index since the default
    # code directly accesses that value    
    $game_message.choice_cancel_type = $game_message.choice_map.size

    # redefine the choice proc
    $game_message.choice_proc = Proc.new {|n|
      @branch[@indent] = $game_message.choice_map[n]
    }
  end
  
  # Return true if the choice is hidden
  def choice_hidden?(n)
    $game_message.get_choice_option(:hidden, n)
  end
  
  # add a choice option
  def choice_option(type, choice_num, arg)
    $game_message.set_choice_option(type.to_sym, choice_num, arg)
  end
  
  def hide_choice(choice_num, condition)
    $game_message.set_choice_option(:hidden, choice_num, eval_choice_condition(condition))
  end
  
  def disable_choice(choice_num, condition)
    $game_message.set_choice_option(:condition, choice_num, eval_choice_condition(condition))
  end
  
  def color_choice(choice_num, value)
    $game_message.set_choice_option(:color, choice_num, value)
  end
  
  def disable_color_choice(choice_num, value)
    $game_message.set_choice_option(:disable_color, choice_num, value)
  end
  
  def text_choice(choice_num, text)
    $game_message.set_choice_option(:text, choice_num, text)
  end
  
  def eval_choice_condition(condition, p=$game_party, t=$game_troop, s=$game_switches, v=$game_variables)
    eval(condition)
  end
end

class Window_ChoiceList < Window_Command
  
  def update_placement
    self.width = [max_choice_width + 12, 96].max + padding * 2
    self.width = [width, Graphics.width].min
    p $game_message.choices.size
    self.height = fitting_height($game_message.choices.size)
    self.x = Graphics.width - width
    if @message_window.y >= Graphics.height / 2
      self.y = @message_window.y - height
    else
      self.y = @message_window.y + @message_window.height
    end
  end

  # Overwrite. Apply choice options when making text
  def make_command_list
    $game_message.orig_choices.each_with_index do |choice, i|
      next if $game_message.choice_hidden?(i+1)
      condition = $game_message.get_choice_option(:condition, i+1)
      condition_met = condition.nil? ? true : !condition
      add_command(choice, :choice, condition_met)
    end
  end
  
  # Apply font-related choice options when drawing choices
  alias :th_multiple_choice_draw_item :draw_item
  def draw_item(index)
    set_choice_color(index)
    th_multiple_choice_draw_item(index)
  end

  # I have my own font settings for each option so don't need the default
  def reset_font_settings
  end
  
  # New. Apply font settings
  def set_choice_color(index)
    color = $game_message.get_choice_option(:color, $game_message.choice_map[index] + 1)      
    disable_color = $game_message.get_choice_option(:disable_color, $game_message.choice_map[index] + 1)      
    if color && command_enabled?(index)
      change_color(text_color(color), command_enabled?(index))
    elsif disable_color && !command_enabled?(index)
      change_color(text_color(disable_color), command_enabled?(index))
    else
      change_color(normal_color, command_enabled?(index))
    end
  end
end

Le troisième :
Code:
class Window_ChoiceList
  def update_placement
    self.width = [max_choice_width + 12, 96].max + padding * 2
    self.width = [width, Graphics.width].min
    self.x = Graphics.width - width
    self.height = [fitting_height($game_message.choices.size),@message_window.y].min
    if @message_window.y >= Graphics.height / 2
      self.y = @message_window.y - height
    else
      self.y = @message_window.y + @message_window.height
    end
  end
end


Dernière édition par Nérylis le Dim 30 Aoû 2015 - 19:55, édité 1 fois
Nérylis
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Résolu Re: Largeur fenêtre de choix

le Dim 16 Aoû 2015 - 17:51
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vincent26
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Résolu Re: Largeur fenêtre de choix

le Mar 18 Aoû 2015 - 12:08
J'ai fait des test mais je n'arrive pas a faire apparaitre le bug

Les fenêtre ce mettent bien adapter au plus long :/
Nérylis
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Résolu Re: Largeur fenêtre de choix

le Mar 18 Aoû 2015 - 14:06
Idem, mais j'ai le bug qui se produit sur mon projet master. C'est pour ça que je demandais un "patch" à placer en-dessous des autres scripts pour vérifier que ça corrige ce petit désagrément.
vincent26
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Résolu Re: Largeur fenêtre de choix

le Mar 18 Aoû 2015 - 15:47
he bien as-tu essayer en plaçant le dernier sous tout les autre (ma modif ^^)
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Résolu Re: Largeur fenêtre de choix

le Mar 18 Aoû 2015 - 17:18
Déjà essayé oui. Mais le problème persiste. Voilà ce que ça me donne :

Largeur fenêtre de choix Captur38

J'ai essayé de reproduire ce problème sur un projet vierge en faisant copier/coller avec tous les scripts en question et les events mais impossible de retrouver ce souci.

La modif que tu m'avais faite adaptait déjà peut-être la largeur du cadre de texte, non ?^^
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Résolu Re: Largeur fenêtre de choix

le Dim 23 Aoû 2015 - 19:00
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vincent26
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Résolu Re: Largeur fenêtre de choix

le Dim 23 Aoû 2015 - 20:18
Je ne sait pas comment t'aider car normalement ce bug ne devrais pas apparaître et je ne peut pas tester des truc sans savoir si ça sert a quelque chose :/ si tu arrive a refaire le bug dit le moi
Nérylis
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Résolu Re: Largeur fenêtre de choix

le Dim 23 Aoû 2015 - 21:00
C'est embêtant ça. Quand je copie l'ensemble des scripts ainsi que l'event sur un nouveau projet, pas de bug. Mais si je fais un copier/coller de mon projet master et que je l'allège en conservant le principal, le bug est bien présent.

Je t'ai fais une démo si tu veux tester une solution, tu as juste à faire nouvelle partie et à débloquer les musiques via le piano pour vérifier avec le PNJ le problème de la fenêtre : http://www.mediafire.com/download/xecwx169ck9mfd5/Test+Bug.exe
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Résolu Re: Largeur fenêtre de choix

le Dim 30 Aoû 2015 - 12:56
Ok je comprend mieux le soucis en faites c'est que c'est une variables qui contient le texte du choix ^^

En faites du coup c'est ultra mal programmer de la part de enterbrain ce truc il on completement oublier ce détails

toujours est-il que voila la modif Wink (remplace Vincent26 - Scrolling menu Large choices):

Code:

class Window_ChoiceList
  def update_placement
    self.width = [max_choice_width + 12, 96].max + padding * 2
    self.width = [width, Graphics.width].min
    self.x = Graphics.width - width
    puts max_choice_width
    self.height = [fitting_height($game_message.choices.size),@message_window.y].min
    if @message_window.y >= Graphics.height / 2
      self.y = @message_window.y - height
    else
      self.y = @message_window.y + @message_window.height
    end
  end

  def max_choice_width
    $game_message.choices.collect {|s| text_size(convert_escape_characters(s)).width }.max
  end
end
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Date d'inscription : 23/11/2014

Résolu Re: Largeur fenêtre de choix

le Dim 30 Aoû 2015 - 19:55
Testé, ça marche à la perfection. Merci bien ! Smile
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